مبانی شناسایی بلبرینگ ها
مبانی شناسایی بلبرینگ ها
آوریل 15, 2020
چهاردهمین کنفرانس تخصصی پایش وضعیت و عیب یابی
چهاردهمین کنفرانس پایش وضعیت و عیب یابی با حضور ویستا پایش برگزار شد
آگوست 27, 2020
مبانی شناسایی بلبرینگ ها
مبانی شناسایی بلبرینگ ها
آوریل 15, 2020
چهاردهمین کنفرانس تخصصی پایش وضعیت و عیب یابی
چهاردهمین کنفرانس پایش وضعیت و عیب یابی با حضور ویستا پایش برگزار شد
آگوست 27, 2020

طراحی فن

طراحي فن يك فرايند تقريبا پيچيده است كه نيازمند دانش كافي از شرايط كاركرد فن مي باشد. تنوع شرايط كاركرد و ملاحظاتي چون هزينه، بازدهي، عمر عملكرد، تعمير و نگهداري، سرعت، نوع مواد ساخت، موقعيت مكاني، ميزان صدا، شيوه انتقال قدرت و محدوده كاركرد فن، همه و همه بر پيچيدگي هاي طراحي فن مي افزايند.گام اول در طراحي فن، محاسبه دبي و فشار هواي مورد نياز در سيستم است. محاسبه دبي و فشار هواي مورد نياز در سيستم بواسطه حضور دستگاههاي مختلف در سر راه فن و به تبع آن افت ناشي از اتصالات ماشين آلات بايد با دقت و ضريب اطمينان كافي صورت پذيرد. البته حتي المقدور بايد تلاش شود كه بالا رفتن ضريب اطمينان منجر به طراحي فن اورسايز نشود. چراكه اورسايز شدن فن به نوبه خود مشكلات ناشي از افزايش مصرف انرژي و صداي توليدي و نيز افزايش فضاي اشغالي و … را در برخواهد داشت.

پروفيل پره فن

پروفيل هاي پره مورد استفاده براي فن هاي سانتريفوژ پره هاي فوروارد، بكوارد و راديال مي باشند. در پره هاي بكوارد، انحناي نوك پره در خلاف جهت چرخش است و زاويه پره نيز كوچكتر از ۹۰ مي باشد. در پره هاي شعاعي، نوك پره و امتداد آن تا هاب در راستاي شعاع است و زاويه پره نيز ۹۰ درجه مي باشد. پره هاي فوروارد انحنايي در جهت چرخش دارند و زاويه آنها بيشتر از ۹۰ درجه مي باشد.
بازدهي پره هاي بكوارد بيشتر از فوروارد است و در مورد نياز به فشارقوي بيشتر از اين دسته پره ها استفاده مي شود. بهترين نوع پروفيل براي پره ها در فنهاي سانتريفوژ، پروفيل ايرفويلي است كه بيشترين بازدهي را براي فن مهيا مي سازد.

انواع پروفیل فن

پره لبه-شعاعي فن سانتريفوژ

پره شعاعي فن سانتريفوژ

پره فوروارد فن سانتريفوژ

انواع پروفیل فن 2

پره بكوارد با پروفيل ايرفويل

پره بكوارد مستقيم فن سانتريفوژ

منحني عملكرد فن

منحني عملكرد فن معمولا تغييرات دبي هواي توليدي را برحسب فشار استاتيك فن نشان مي دهد. توان فن از ضرب دبي و فشار استاتيك فن محاسبه مي شود. معمولا با افزايش دبي توليدي توسط فن،فشار استاتيك آن كاهش مي يابد.

منحنی عملکرد فن

منحني عملكرد پره هاي شعاعي

منحني عملكرد پره هاي فوروارد

منحنی عملکرد فن 2

منحني عملكرد پره هاي بكوارد

همانطور كه از منحني هاي عملكرد فوق پيداست، فشار فن با پره هاي شعاعي و بكوارد با افزايش دبي، شديدا افت پيدا مي كند. لذا اين دسته از پره ها قادر به پاسخگويي دبي و فشار بالا بطور همزمان نيستند. كاهش فشار با افزايش دبي فنهاي سانتريفوژ با پره هاي فوروارد كمتر است لذا اين دسته از پره ها در شرايط دبي و فشار بالا عملكرد بهتري دارند.

در این مطلب سعی داشتیم با مبانی طراحی فن و پروفیل پره فن بیشتر آشنا شوید.

برای کسب اطالاعات بیشتر در زمینه آنالیز ارتعاشات فن بر روی اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *