آنالیز ارتعاشات بالانس فن صنایع فولاد 5
آنالیز ارتعاشات و بالانس فن صنایع فولاد
مارس 27, 2020
تعمیرات اساسی الکترو فن
تعمیرات اساسی الکترو فن های صنایع کاشی و سرامیک
آوریل 12, 2020

در انتخاب آنالایزرهای ارتعاشات در سال ۱۴۰۲ کدام پارامتر را باید مهم دانست و مورد توجه قرار داد، بستگی به نیاز ما و کار روزانه ایست که انجام می دهیم. در این بخش مطالبی و نکاتی را خواهید آموخت که شما در زمان خرید دستگاه با دانستن این نکات، بهترین و مناسب ترین دستگاه آنالایزر ارتعاشات که پاسخ‌گوی نیاز شما باشد را انتخاب و خرید نمایید.

۱٫ چند کانال برای دستگاه آنالایزر ارتعاشات مناسب است؟

پاسخ ۱)معمولا ۲ کانال برای ارتعاش سنجی و یک کانال برای تاکو(دور سنجی)و یک کانال برای استتوسکوپ (صوت سنجی و گوش دادن صدای بیرینگ ها) بهترین گزینه می باشد.

 

۲٫ کابل و کانکتورهای سنسور های دستگاه از چه نوعی باشد؟

پاسخ ۲) الزامی نیست که کابل و کانکتورهای اتصال سنسور ها به دستگاه از نوع خاصی باشد لیکن باید دقت شود کانکتور های دستگاه از  نوعی باشد که در بازار به سهولت قابل خریداری و تعویض باشد . به عنوان مثال در برخی آنالایزر های ارتعاش سنج نوع کانکتور در بازار موجود نبوده و منحصرا توسط کمپانی خارجی تامین می گردد که در نهایت کاربر را مجبور به پرداخت هزینه های گزاف جهت تامین کابل و کانکتور سنسور می نماید. همچنین توجه شود که کانکتور ها از جنس مرغوب بوده و عمر بالایی داشته باشند. با توجه به اینکه کانکتورهای سه پین در بازار ایران قابل دسترس می باشد پیشنهاد می شود کانکتور دستگاه انتخابی از این نوع باشد.

 

۳٫ محدوده فركانسي قابل اندازه گيري توسط دستگاه (مينيمم و ماكزيمم فركانس) چقدر باشد؟

پاسخ ۳) برای انجام آنالیز دقیق عیوبی مانند خرابی بیرینگها، خرابی گیربکسها، یا مشاهده عیوبی مانند سایش پره های توربین های نیروگاهی باید بتوانیم فرکانسهای خرابی و هارمونیکهای آنها راببینیم لذا لازم است ماکزیمم فرکانس تا حد امکان بالا باشد و  حداقل در رنج ۴۰تا ۵۲ کیلوهرتز باشد. از آنجایی که سنسور های شتاب سنج امکان اندازه گیری در فرکانس های پایین را ندارند. همچنین ماشین ها معمولا عیوبی در فرکانس ۱Hz و پایین تر ندارند.محدوده پایین فرکانسی Fmin معمولا بین ۲Hz تا ۱۰Hz و یا ۰٫۳XRPM تعیین می کنند.

در استاندارد ISO 10816 مقدار آن ۱۰Hz تعریف شده است. اما اگر در صنعتی که شما کار می کنید صنایع روغن کشی یا کاغذ سازی یا ماشین هایی با دور خیلی پایین حتی یک دور در دقیقه باشند، در اینصورت باید آنالیزری انتخاب کنید ارتعاشات را در دورهای خیلی پایینبا دقت اندازه گیری نمایند.

۴٫ عدد مناسب برای تعداد خطوط نمودار اسپکتروم (رزولویشن) یا FFT Lineدستگاه چقدر است؟

جهت تفکیک کامل فرکانسها و تشخیص دقیق عیوب، لازم است تعداد خطوط استفاده شده در طیف فرکانسی(FFT line) عدد بالایی باشدتا بتوان فرکانسهای مجاور را تفکیک داد.مثلا در یک الکترو پمپ که  دور نامی آن ۵۰ هرتز می باشد عیبی در مجموعه و مرتبط با دور واقعی شفت مثلا ۴۹٫۸ هرتز وجود  داشته باشد اگر نتوان تفکیک فرکانسی با دقت ۰٫۱ هرتز انجام  دادفرکانسهای ۵۰ و ۴۹٫۸ هرتز بصورت یک پیک نمایش داده می شود و تشخیص دقیق عیب ممکن نخواهد بود.

رزولوشن طیف فرکانسی

رزولوشن طيف فرکانسی با تعداد خطوط استفاده شده در طیف فرکانسی یا FFT line رابطه مستقیم دارد، يعني هرچه تعداد خطوطFFT line بيشتر شود طيف نمايشي، طيف واقعي را بهتر نشان ميدهد . رابطه بین رزولوشن و تعداد خطوط به صورت زیر است:

فرمول اول

پس اگر Fmax را مثلاً ۱۲۸۰۰Hz تنظیم کرده ایم برای اینکه رزولوشن ۰٫۳Hz داشته باشیم تعداد خطوط مورد نیاز معادل ۴۲۶۶۶ =    خط خواهد بود.  لذا اگر رزولوشن آنالایزر انتخابی نهایتاتعداد ۲۵۶۰۰ خط باشد این آنالایزر برای تشخیص کلیه مولفه ها رزولوشن کافی ندارد و نمی توان عیب یابی دقیق با این آنالایزر انجام داد. ولی در آنالایزری که رزولوشن ۵۱۲۰۰ خط یا بالاتر داشته باشد چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

برخی از فروشندگان آنالایزرها برای توجیه کردن نقص کافی نبودن رزولوشن دستگاه ادعا می کنند تعداد خطوط بالا (رزولوشن بالا) باعث می شود زمان اندازه گیری خیلی افزایش یابد در حالیکه  طبق رابطه زمان اندازه گیری با Fmax و خطوط رزولوشن که به صورت زیر است. این ادعا کاملا غلط و بی اساس می باشد.

یعنی در مثال قبل برای   Fmax =12800 hz  و  ۴۲۶۶۶=FFT line   زمان اندازه گیری برابر خواهد بود با   ۳٫۳۳ s =

یعنی این اندازه گیری فقط ۳ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. ولی اگر آنالایزر ما رزولوشن کافی نداشته باشد نمی توانیم عیوب را دقیق شناسایی کنیم.البته لازم نیست  که همیشه FFT line را در بیشترین مقدار تنظیم کنیم ولی برای بررسی عیوب خاصی مثل عیوب الکتروموتورها، آنالایز جریان موتورها و بررسی عیوب گیربکس به رزلوشن بالا نیاز قطعی داریم.

۵٫ رابطه FFT line با Fmax در آنالایزرها چیست ؟

پاسخ ۵) چنانچه Fmax  بزرگی به کاربر دهد خطوط در طول دامنه فرکانسی بزرگی که ایجاد می شود  پخش شده و در نتیجه فاصله بین خطوط زیاد می شود به همین دلیل برای اینکه جزئیات از بین نرود خطوط طیف بیشتری مورد نیاز است .بخصوص در تشخیص عیوبی که فرکانس های نزدیک به هم دارند باید دستگاهی با FFT line بالا داشته باشیم. لذا بهتر است دستگاهی را انتخاب کنیم که همزمان Fmax و FFT line بالایی را پشتیبانی می کند.  یعنی اگر Fmaxدستگاه برابر ۵۱۲۰۰ hz می باشد بهتر است ماکزیممFFT lineبرابر۵۱۲۰۰ line  باشد. یا اگر Fmaxدستگاه برابر ۴۰khz می باشد  ولی ماکزیممFFT line کمتر از۴۰٫۰۰۰  line  هست در اینصورت در تفکیک فرکانسی عیوب فرکانس بالا مشکل خواهید داشت.

ضمنا برای انجام آنالیزهای مختلف باید امکان انتخاب هر یک از مقادیر Fmax و FFT line به راحتی توسط کاربر امکان پذیر باشد.

 

۶٫ آیا دستگاه آنالایزر قابلیت تعریف روت (Route) دارد؟

پاسخ ۶) ماژول route  این امکان را می دهد  تا کاربر نام هر سیستم و شماره هر ماشین و نقاط و جهات اندازه گیری را بصورت درختی در نرم افزار و دستگاه  ذخیره نموده  برای همیشه از آنها  استفاده نماید. همچنین می توان مقادیر مجاز و آلارم و تریپ را برای دامنه ارتعاشات نقاط مختلف براساس استاندارد در بخش روت مشخص نمود.پس از آن در اندازه گیریهای دوره ای مقادیر ارتعاشی هر نقطه از ماشین در محل مورد نظر ذخیره شده و به راحتی قابل بررسی و ترند کردن می باشد. در  صنایع و کارخانه ها، نیروگاه ها ، پالایشگاهها  و … بدلیل بالا بودن تعداد تجهیزاتی که دیتا برداری دوره ای می شوند قابلیت روت در کاهش زمان دیتابرداری و مدیریت دیتاها بسیار موثر می باشد.

در واقع بدون روت عملا امکان مدیریت و ترند کردن  مقادیر  اندازه گیری شده  وجود ندارد. لذا آنالایزر ها حتما باید قابلیت تعریف روت را داشته باشد. ضمنا بهتر است از نظر گرافیکی بخش route دستگاه ساده و کامل و در دسترس باشد. همچنین سرعت انتقال دیتا در بخش روت و سرعت انجام دیتابرداری روت نیز یک آیتم مهم برای آنالایزر می باشد.

 

۷٫ آیا قابلیت اندازه گیری ارتعاشات دو کانال همزمان در روت نیز وجود دارد؟

پاسخ ۷) با توجه به اینکه در اکثر آنالایزر های قدیمی در ماژول روت دستگاه تنها با یک سنسور قادر به اندازه گیری ارتعاشات بود این مسئله باعث کاهش سرعت دیتا برداری در روت می­شد. با پیشرفت تکلونوژی دستگاهها این  امکان فراهم شد که در روت نیز با دو سنسور ارتعاشی بصورت همزمان دیتابرداری انجام شود که این امر باعث افزایش دوبرابری سرعت داده برداری شده است. در هنگام خرید  دستگاه از این نکته مهم غافل نشوید.

 

۸٫ تنظیم حساسیت سنسورهای دستگاه به چه صورت است؟

پاسخ ۸) در آنالایزر های قدیمی و حتی برخی آنالایزرهای جدید جهت تنظیم حساسیت سنسور ها می بایست تنظیمات ترانسدیوسر و آحاد اندازه گیری ر ا برای کل دستگاه انجام دهید و  هر زمان نیاز به تغییر این پارامترها داشتید مستلزم به تنظیم مجدد آن برای کل دستگاه میشوید. این امر زمانی که با پنلهای VM600 و Bently nevada کار میکنید و یا زمانی که نیاز به آنالیز جریان دارید برای شما بسیار دست و پا گیر خواهد بود. در برخی آنالایزرهای جدید امکانی فراهم شده که در بخش Input آنالایزر بتوانید به تعداد نامحدود و مورد نیاز خود سنسور با حساسیت های مورد نیاز تعریف کنید که هر زمان با در هر شرایطی خواستید اندازه گیری انجام دهید با انتخاب input از قبل تعریف شده سریعا و بدون خطای احتمالی در تنظیم حساسیتها و آحاد اندازه گیری به کار خود ادامه دهید.

 

۹٫ ابعاد فیزیکی دستگاه، اندازه صفحه نمایش و وزن دستگاه آنالایزر چقدر می باشد؟

پاسخ ۹) ابعاد دستگاه و اندازه صفحه نمایش و وزن دستگاه از مهمترین پارامترهای آنالایزرهای ارتعاشی می باشد که فقط دربرخی مدل ها و برخی کمپانی های معتبر اندازه بهینه برای هر سه پارامتر را می توان مشاهده کرد که باعث می شود آن مدل از جذابیت و استقبال بالایی برخوردار شود. لذا ابعاد مناسب، داشتن صفحه نمایش رنگی و بزرگ و وزن کم برای آنالایرزرها یکی از اولویت های انتخاب دستگاهها می باشد. برای اینکه از آنالایزر در مدت زمان دیتا برداری بدون خستگی استفاده کنیم بهتر است آنالایزری با ویژگیهای مذکورانتخاب کنیم. لذا دستگاههایی با وزن بیشتر از ۱٫۲ کیلوگرم هرگز انتخاب مناسبی نخواهند بود.

 

۱۰٫ آيا دستگاه قابليت محاسبه SpectrumEnvelope را دارد؟

پاسخ ۱۰) تکنیک Envelope یا پوش منحنی در واقع یک تکنیک پردازش سیگنال می باشد که برای تشخیص عیوب فرکانس بالا مانند عیوب یاتاقانهای غلتشی و گیربکسها مورد نیاز می باشد. اگر آنالایزری این تکینک را نداشته باشد عملاعیب یابی بیرینگهای غلتشی را نمی توانید انجام بدهید. همچنین دستگاه آنالایزر می بایست فیلر اکتاوها و پهنای باندهای متنوع جهت آنالیز انولوپ بیرینگها در اختیار کاربر  قرار دهد.

 

۱۱٫ قابلیت HD Envelope چیست و آیا دستگاه این قابلیت را دارد؟

پاسخ ۱۱) این قابلیت که در برخی آنالایزرهای جدید ظهور پیدا کرده قابلیت مفیدی است که کاربر را قادر میسازد طیف انولوپ شارپ تر ی بدست آورد بدینصورت که با توجه به ابعاد و نوع بیرینگ دستگاه بصورت خودکار پهنای باند مشخصی را برای انولوپ گیری انتخاب میکند که در در آن پهنای باند کمترین نویز وجود دارد. بدینصورت انولوپ بدست آمده شارپ ترو و دارای وضوح بیشتری است همچنین دستگاه آنالایزر می بایست فیلر اکتاوها و پهنای باندهای متنوع جهت آنالیز انولوپ بیرینگها در اختیار کاربر  قرار دهد. این تکنیک جهت پیشبینی مراحل اولیه خرابی بیرینگ بسیار مفید است.

 

۱۲٫ آیا آنالایزر بالانس دینامیکی را انجام می­دهد؟ دستگاه قابلیت بالانس ماکزیمم در چند صفحه را دارد. ؟ آیا دستگاه می تواند محاسبات بالانس در جهت افقی و عمودی را همزمان انجام دهد؟

پاسخ ۱۲) بیشتر آنالایزرهای ارتعاشات، ماژول بالانسینگ را دارند ولی ممکن است به صورت انتخابی باشد (optional). بنابراین لازم است بررسی کنید که ماژول بالانس بر روی دستگاه فعال باشد بهتر است بصورت استاندارد  ماژول بالانسینگ آنالایزر فعال باشد. در غیر اینصورت احتمالا برای خرید ماژول بالانس بعدها مجبور خواهید شد مبلغ زیادی را بپردازید.معمولاً بالانس تجهیزات دوار در یک یا دو صفحه قابل انجام می باشد.ولی اگر شما در صنعتی  مانند نیروگاهها کار می کنید که توربین و ژنراتور دارید بهتر است آنالایزری را انتخاب کنید که دارای ۳ تا۴ صفحه بالانس نیز باشد.

افرادی که بالانس تجهیزات دوار را انجام می دهند به خوبی می دانند نکته مهم در ماژول بالانس امکان ویرایش کردن مقادیر مربوطه در مراحل مختلف بالانس می باشد. با این امکان محاسبات بهتر و کاملتر می توان انجام داده و ماشین های پیچیده و دارای رفتار غیرخطی (flexible Rotors)  را نیز با دقت خوبی می توان بالانس نمود.پارامتر دیگر در ماژول بالانس ارائه گزارش کامل فرایند بالانس و همچنین محاسبه و ذخیره جدول ضرایب اثر (Coefficient factor) برای هر بالانس می باشد.

در برخی بالانس توربین ها ، فن ها ویا کمپرسور ها، پس از اتمام بالانس در محل ارتعاشات در جهت عمودی کاهش یافته و ارتعاشات در جهت افقی افزایش می یابد . اگر آنالایزر قابلیت انجام محاسبات بالانس برای هر دو جهت افقی و عمودی را همزمان داشته باشد به راحتی می توان وزنه گذاری دقیق و بهینه را انجام داد.  لذا آنالایزری را انتخاب کنید که در بخش بالانس امکانات کامل داشته باشد.

 

۱۳٫ آیا دستگاه زاویه فاز را دقیق اندازه گیری می کند؟

پاسخ ۱۳) اندازه گیری دقیق زاویه فاز نیز در تعیین عیوب ماشین ها از اهمیت بالایی برخوردار است.  لذا دقت دستگاه و همچنین مشخصات فنی سنسور تاکو بسیار مهم می باشد. آیا سنسور تاکو دارای سرعت مناسب می باشد؟ نوع سنسور تاکو مادون قرمز می باشد یا از نوع لیزری می باشد؟  آیا بدنه سنسور تاکو از متریال قوی ومحکم ساخته شده یا از جنس پلاستیکی و ضعیف می باشد؟ آیا اندازه و ابعاد سنسور تاکو بهینه و مناسب می باشد؟ آیا سنسور تاکو می تواند در شرایط محیطی مختلف مانند نور آفتاب شدید در تابستان ، یا نور کم محیط سایت(در ساعت های غیر آفتابی) اندازه گیری دقیقی انجام دهد؟ آیا برچسب مخصوص باید استفاده شود؟  از چه فاصله ای می تواند اندازه گیری دقیق انجام دهد؟

لذا  برای اینکه جواب تمام این سئوالات را که در عمل با آنها برخورد خواهید کرد بیابد لازم است سنسور تاکو را بصورت ویژه بررسی کنید و از آن اطمینان حاصل کنید.

 

۱۴٫ آیا دستگاه دارای سنسور تاکو وایرلس می باشد.؟

پاسخ ۱۴) برخی از آنالایزرها دارای کیت وایرلس تاکو (Wireless Tacho Kit)می باشد. با استفاده از این  تکنولوژی سهولت و سرعت انجام بالانس در محل، آنالیز فاز برای عیب یابی، آنالیز ODS و ….  خیلی افزایش می یابد  و از  كابل كشي هاي طولاني برای دیتابرداری از نقاط مختلف ماشین خلاص خواهید شد.

 

۱۵٫ آیا دستگاه قابلیت اندازه گیری پارامترهای ارتعاشی از جمله Spectrum ، Envelope و دامنه کلی ارتعاشات بصورت Live را دارد؟

پاسخ ۱۵) بهتر است در آنالایز امکان اندازه گیری پارامترهای ارتعاشی بصورت Live فراهم باشد . در صورتی که شما وقت کمی جهت روشن نگه داشتن تجهیز داشته باشید و یا در زمانی که شما ارتعاشات نوسانی داشته باشید پارامترهای ارتعاشی را بصورت آنلاین پایش نمایید. بهترین حالت ممکن این است که بتوانید کلیه پارامترهای ارتعاشی را در یک صفحه کنار هم بصورت Live داشته باشید.

۱۶٫ آیا دستگاه قابلیت تفکیک فرکانسی و رزولیشن مختلف را برای شما فراهم می کند؟

پاسخ ۱۶) اصولا در ارتعاشات هر یک الگوهای خرابی دستگاه فرضا آنبالانسی ، خرابی بیرینگ ،کاویتاسیون و یا عیوب الکتریکی در رنج فرکانسی خاصی رخ می دهد. جهت آنالیز هر یک از این عیوب می بایست تنظیمات رنج فرکانسی را متناسب با پهنای باند عیب مذکور تنظیم کرد. بهتر است دستگاه رنج فرکانسهای متنوعی در اختیار کاربر قرار دهد.

 

۱۷٫ آيا دستگاه قابليت اندازه گیری Amp/Phase را بصورت Live دارد؟

پاسخ ۱۷) در بسیاری از کارهای عملی برای تشخیص عیب عدم هم محوری ، خمیدگی شفت، آنبالانسی، ترک در شفت و …نیاز داریم تا بتوانیم دامنه و فاز را بصورت Live مشاهده و آنالیز کنیم اگر این قابلیت بر روی دستگاه نباشد برای تحلیل و تشخیص عیوب باید زمان زیادی صرف کنیم و حتی برخی مواقع نتیجه گیری دقیق نخواهیم داشت.

 

 

۱۸٫ آیا دستگاه بدون دورسنج هم می­تواند زاویه فاز را محاسبه کند؟

پاسخ ۱۸) در اکثر دستگاه های آنالایزر ارتعاشات ماژول  Cross Spectrum وجود دارد این ماژول برای زمانی که نیاز داریم اختلاف فاز ۲ نقطه را بدون سنسور تاکو اندازه گیری کنیم با استفاده از این ماژول  و کاربرد دو سنسور شتاب سنج می توانیم  زاویه فاز را اندازه گیری کنیم.  لذا این ماژول برای آنالایزرها الزامی می باشد.

 

۱۹٫ آیا دستگاه اُربیت شفت (Shaft Orbit) ترسیم می­ کند؟

پاسخ ۱۹) از  فانکشن اوربیت به منظور اندازه گیری و ترسیم مسیر حرکت شفت در یاتاقان استفاده  می شود. از آنجایی که عیوب مختلف در ماشینها باعث می شود حرکت شفت در یاتاقانها شکل و الگوی مشخصی را داشته باشد لذا با ترسیم اوربیت هر یاتاقان می توان عیب یابی کاملتر و دقیقتر انجام داد.

 

۲۰٫ آیا آنالایزر قابلیت اندازه گیری دقیق Run up , Coast Down دارد ؟

پاسخ ۲۰) در اکثر آنالایزرها ماژول  Run up وجود دارد و با کمک آن می توان در زمان راه اندازی یا شات داون ماشین مقادیر دامنه و فاز را در دورهای مختلف قرائت و ثبت نموده و در واقع دیاگرام bode  ماشین را ترسیم نموده و در آنالیزهای مختلف مانند تشخیص دورهای بحرانی (critical speed ) و رزونانس از آن استفاده کرد.

نکته ای که وجود دارد خیلی از آنالایزرها به دلیل اینکه سنسور تاکو آنها ضعیف می باشد نمی تواند در حین افزایش یا کاهش دور زاویه فاز را به درستی ثبت کند لذا عملا از  منحنی run-up حاصل شده نمی توان برای آنالیز استفاده نمود.

 

۲۱٫ آیا دستگاه امکان ارتباط با رک ارتعاشات VM600 یا Bentley Nevada  را دارد؟

پاسخ ۲۱) اگر در صنعت شما ماشین های مانند توربین و کمپرسور و ژنراتور وجود دارد قطع به یقین بر روی آنها سنسورهای شتاب سنج  و یا سنسورهای غیر تماسی جریان گردابی جهت کنترل و حفاظت نصب شده اند و به احتمال زیاد به یک مجموعه کارتهای ارتعاشی مانند VM600 یا  Bentley Nevada نیز مجهز شده اند جهت آنالیز رفتار ماشین،  آنالایزر شما باید امکان اتصال به کارتهای مذکور را داشته باشد و از سنسورهای نسبی، مطلق و کی فیزور دیتا را  قرائت  کند. اکثر آنالایزرها این قابلیت را بصورت استاندارد ندارند لذا اگر این آیتم برای شما مهم است از قبل آنرا بررسی و اطمینان حاصل کنید.

 

 

۲۲٫ آيا دستگاه قابلیت رکورد Time Signal به مدت طولاني را دارد؟

پاسخ ۲۲) ارتعاشات برخی ماشینها در زمان های غیر تناوبی و بصورت گذرا افزایش یا تغییر یافته و دوباره نرمال می شود و برای اینکه بدانیم در لحظه تغییر ارتعاشات چه اتفاقی می افتد لازم است آنالایزر ارتعاشات برای مدت یک یا چند ساعت از ماشین دیتا برداری نماید تا لحظه تغییرات را ثبت نمایدبرای بررسی وضعیت و عیب یابی  این رفتار  ماشین ها اندازه گیری و ثبت سیگنال زمانی بسیار ضروری است.لذا اگر آنالایزر انتخابی شما قابلیت رکورد Time Signal به مدت طولاني را داشته باشد می توانید از آن برای تحلیل این رفتار گذرا استفاده کنید. و سیگنال زمانی را ذخیره نموده و سپس در نرم افزار مربوطه آنالیز های لازم را پیاده نمائید. این روش که نوعی اندازه گیری آنلاین محسوب می گردد در این حالت لازم است آنالیزر امکان اتصال به برق را داشته باشد تا اندازه گیری در این مدت طولانی را انجام دهد.

 

۲۳٫ آیا دستگاه و نرم افزار قابلیت بررسی دینامیکی (logarithmic) سیگنال ها را دارند؟

پاسخ ۲۳)  اگر دستگاه آنالایزر ارتعاشات شما قابلیت این را داشته باشد که سیگنال را بصورت غیر خطی یا لگاریتمیک اندازه گیری کند  خیلی از عیوب را می توانید راحتتر تشخیص دهید.،با این قایلیت امکان اندازه گیری و نمایش سیگنالهای بادامنه کم وسیگنالهای بادامنه زیاد را به طور همزمان فراهم مینماید. محدوده یا رنج دینامیکی بالا، امکان نمایش سیگنالهای بسیار ضعیف وسیگنالهای قوی را در یک اندازه گیری میسر میسازد. حداقل رنج دینامیکی لازم برای اینکه کیفیت سیگنال حفظ شود  ۱۰۰DB می باشد.

 

 

۲۴٫ آیا Data base بیرینگهای غلتشی در دستگاه و نرم افزار وجود دارد؟

پاسخ ۲۴) جهت بررسی و تشخیص خرابی بیرینگهای غلتشی لازم است کاتالوگ و دیتابیس کاملی از بیرینگ های موجود در بازار (SKF-FAG-NTN ,Timken, … ) در نرم افزار آنالایزر  موجود باشد و اگر هم بیرینگ خاص و یا جدیدی باشد باید قابلیت اضافه کردن مشخصات بیرینگ به کتابخانه وجود داشته باشد.

برخی آنالایزرها قابلیتی دارند که می تواند شماره بلبرینگ را از حافظه دستگاه (بدون نرم افزار) به طیف فرکانسی اندازه گیری شده اضافه نموده و فرکانس های خرابی بیرینگ مذکور را بر روی دستگاه مشاهده و آنالیز نمود. البته این قابلیت  فقط در تعداد معدودی از آنالایزرها وجود دارد.

 

۲۵٫ آیا دستگاه امکان آنالیز جریان الکترو موتورها با اتصال کلمپ جریانی را دارد؟

پاسخ ۲۵) الکتروموتورها از نظر تعداد و اهمیت در تمام صنایع و کارخانجات جزء مهمترین ماشین های دوار می باشد که بررسی  و تشخیص عیوب آنها با کمک آنالیز ارتعاشات انجام می شود با توجه به ساختار ماشین های الکتریکی می توان در کنار آنالیز ارتعاشات از آنالیز جریان نیز برای عیب یابی دقیقتر کمک گرفت .  لذا باید دستگاه آنالایزر این قابلیت را داشته باشد که کلمپ جریان را به آن  متصل کرده  و نرم افزار دستگاه به صورتی باشد که کلمپ را بعنوان یک سنسور تشخیص داده  و سیگنال ورودی را برحسب آمپر و نسبت MV/Aقرائت و کالیبره نموده و آنالیز جریان را انجام داد.  فقطآنالایزرهای معدودی این قابلیت را دارند.

اگر این قابلیت روی آنالایزر باشد نیازی به خرید دستگاه آنالایزر ارتعاشات گران قیمت MCSA برای آنالیز جریان موتورها ندارید

 

۲۶٫ آیا دستگاه دارای قابلیت و ماژولی برای بررسی عیوب سیم پیچی الکتروموتورها می باشد؟

پاسخ ۲۶) این تکنولوژی در تعداد بسیار کمی از آنالایزرها و حتی بصورت انحصاری فقط یک کمپانی ابداع و در آنالایزرها تعبیه شده است.

۲۷٫ آیا دستگاه امکان ارتباط با سنسورهای غیرتماسی ( (Eddy current را دارد؟

پاسخ ۲۷) این موضوع که امکان ارتعاش سنجی توسط سنسورهای Eddy Current بصورت پرتابل فراهم باشد در آنالایزرهای پرتابل امر بدیهی می باشد بدلیل اینکه سنسورهای Eddy Current جهت نصب نیاز به تنظمیات خاص داشته و امکان نصب آن بصورت پرتابل فراهم نمی باشد. لیکن در صوت نصب این سنسورها  و وجود خروجی های BNC   می بایست امکان اندازه گیری آن توسط دستگاه آنالایزر ارتعاشات امکان پذیر باشد.

 

۲۸٫ سطح حفاظت پیرامونی دستگاه(IP) چقدر است؟

پاسخ ۲۸) حفاظت پیرامونی دستگاه می بایست حداقل IP65 بوده که در برابر گرد و غبار و رطوبت محافظت خوبی داشته باشد.

 

۲۹٫ آیا دستگاه قابلیت اندازه گیری bump test را دارد؟

پاسخ ۲۹) قابلیت Bump Test و یا تست ضربه جهت یافتن فرکانسهای طبیعی سیستم قابلیت مفیدی است که به کاربر امکان می دهد بدون استفاده آنالیز های پیچیده مودال با انجام تست ضربه فرکانسهای طبیعی موجود در سیستم را کشف نماید. این امر به یافتن راه حل های جلوگیری از رزونانس و ارتعاشات خود تحریک در سیستم کمک می کند.

 

۳۰٫ کاربردهای shock pulse چیست؟

پاسخ ۳۰) تکنیک شاک پالس جهت تشخیص عیوب فرکانس بالا کاربرد دارد . در تکنولوژی شاک­‌پالس یک سنسور مخصوص طراحی شده است  سنسور شاک پالس تنها در فرکانس ۳۲kHz حساسیت بالایی دارد و در سایر فرکانس­ها از خود حساسیتی نشان نمی دهد. لذا فقط در صورتی که این فرکانس در ماشین موجود باشد آنرا تشخیص داده و بعنوان خرابی اولیه بیرینگ در نظر می گیرد.

سازندگان برخی آنالایزرها بصورت خیلی وسیع برای تکنولوژی و سنسور شاک پالس به عنوان ابزاری قوی و انحصاری تبلیغات دارند اما در عمل کاربرد راحت و مشخصی ندارد کسانی که  پایش وضعیت در صنایع را انجام میدهند خوب می دانند در عمل بدلیل محدودیت های نصب بر روی بدنه تجهیزات دوار هرگز از سنسور شاک پالس استفاده نکرده یا به ندرت استفاده می کنند. زیرا باید بدنه ماشین را سوراخ کاری نموده و سنسور شاک پالس را به بدنه پیچ نمود تا اینکه بتوان از آن استفاده کرد. در عمل هیچ کارفرمایی اجازه سوراخ کاری بر روی تجهیزات را نمی دهد. حتی اگر مجوز هم صادر شود بدلیل سخت و زمان بر بودن دیتا برادری باز هم استقبال نمی شود.

سنسور شاک پالس

خلاصه به دلیل مشکلات نصب و استفاده از سنسور شاک پالس در کارهای عملی  و روتین پایش وضعیت استفاده از شاک پالس مقدور نیست . مطابق نظر سازنده فلسفه و کاربرد شاک پالس کشف عیوب خرابی بیرینگ در محدوده ۹ ماه زودتر از خرابی بیرینگ می باشد که منطق آن با پایش وضعیت (انجام تعمیرات در زمان مناسب) مغایرت دارد. در آنالیز ارتعاشات باید بتوان عمر بیرینگ را دقیق تخمین زد و مثلا یک ماه قبل از پایان عمر بیرینگ برای تعویض آن برنامه ریزی و اقدام نمود. خلاصه اینکه در بحث بیرینگ ها تشخیص زمان  دقیق تعویض بیرینگ مهم هست نه تشخیص ظهور علائم خرابی ۹ ماه زودتر، یعنی تشخیص داده شود بیرینگ تا ۸۰ درصد عمر مفید خود را کار می کند و لزوما با مشاهده ظهور علائم خرابی نباید بیرینگ تعویض گردد .

آنالایزرهای قوی با تکنیک  انولوپ و فیلتر اکتاو و بررسی سطح نویز فرکانس های ماشین در حوزه لگاریتمیک به راحتی نوع خرابی و شدت خرابی و تاریخ دیتا برداری بعدی و زمان تعویض بیرینگ را اعلام می کنند . نیازی هم به خرید و نصب پر درد سر سنسور شاک پالس نداره)

 

۳۱٫ محدوده فركانسي سنسورهای شتاب سنج دستگاه چقدر است؟

پاسخ ۳۱) دانستن محدوده فرکانسی قابل اندازه گیری توسط سنسور شتاب سنج بسیار اهمیت بالای دارد ولی بسیاری از کاربران به آن توجه نکرده و یا از اهمیت آن بی اطلاع هستند. در واقع شما با یک دستگاه ارتعاش سنج با فرکانس نمونه برداری ۵۰ کیلو هرتز نیاز به سنسوری دارید که تا این رنج فرکانسی بتواند ارتعاشات را اندازه گیری کند. سنسورهای با قابلیت اندازه گیری فرکانس بالا قیمت بالاتری را نسبت به سنسورهای فرکانس پایین دارند و این مسئله باعث شده برخی کمپانی ها از سنسورهای فرکانس پایین جهت ویبرومترها و آنالایزرهای ارتعاشات تولیدی خود استفاده کنند. این مسئله باعث می شود که در کاربر در عمل نتواند پایش وضعیت درستی را انجام دهد.

فرضا با یک سنسور ارتعاشی با محدوده فرکانسی ۱۵۰۰ هرتز عملا نمی توان فرکانسهای خرابی بیرینگ و وضعیت Bearing Condition را تحت پایش قرار داد زیرا فرکانسهای خرابی بیرینگ غالبا فرکانسهای ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هرتز را شامل می شود.

 

۳۲٫ محدوده دمايي سنسورهای شتاب سنج چه ميزان است؟

پاسخ ۳۲) در بازار سنسورهای شتاب سنج بسته به کاربرد در محدوده دمایی مختلف ساخته می شوند. محدوده دمایی بیشتر برای سنسورهایی مهم هستند که در جای ثابت نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در آنالایزرهای پرتابل به دلیل اینکه سنسور پس از مدت کوتاهی از روی محل اندازه گیری در ماشین برداشته می شود احتمالا به دمای بالایی نمیرسد ولی باید در نظر داشت در صورتی که دمای ماشین به حدی بالاست که دمای سنسور را بسرعت بالا میبرد از سنسورهای با محدوده دمایی بالاتر استفاده نمود.

 

۳۳٫ دستگاه قابلیت محاسبه BC و courtesies, Crest Factor را دارد؟

پاسخ ۳۳) هر چه ماژول های ارتعاش سنج بیشتر و متنوع تر باشد امکان پایش وضعیت دقیق تری به کاربر می دهد البته این موضوع نباید فراموش شود که زیاد شدن ماژول ها نباید باعث پیچیدگی و کاربری سخت آنالایزر شده و سادگی کار با آن از بین رود. ماژول های Crest ، Courtesies و همچنین BC جهت پایش وضعیت بیرینگها ، گیربکس ها و پره های توربو کمپرسورها ابزار مفید و کارامدی است که بصورت عددی یک میانگین از شدت و شتاب  و تیزی سیگنال ارتعاشات در اختیار کاربر قرار می دهد.

 

۳۴٫ آيا نرم افزار دستگاه كاربري آساني داشته و قابليت گزارش دهي خوبي دارد؟

پاسخ ۳۴) نرم  افزار دستگاه آنالایزر ارتعاشات باید بگونه ای طراحی شود که با وجود سادگی و User Freindly  بودن امکان آنالیزهای مختلف را داشته باشد. نکاتی که در نرم افزار ارتعاش سنج هائز اهمیت می باشد به اختصار عبارت است از:

امکان تعریف نمودار شاخه ای تجهیزات

امکان تعریف  Route  ارتعاشات

امکان تعریف مشخصات مکانیکی تجهیز شامل تعداد پره ها در توربین ها و پمپ ها ، مشخصات بیرینگها ، مشخصات گیربکس ها و نیز مشخصات الکتریکی شامل تعداد میله های روتور ،مشخصات قطبها و تعیین ضریب لغزش

امکان تعریف کلیه ماژول های دستگاه بصورت اختصاصی و رنج فرکانسی و رزولیشن های مختلف شامل دامنه کلی ارتعاشات در واحدهای مختلف ،  اسپکترام ، انولوپ ، دامنه و فاز ، اربیت در روت دستگاه

امکان Copy & Paste نمودن تجهیزات تعریف شده در نرم افزار جهت سرعت و سهولت تعریف روت تجهیزات.

امکان آنالیزهای coast up وcoust Down در نرم افزار

امکان آنالیزهای بالانس در داخل نرم افزار

امکان تعریف حدود آلارم و تریپ برای تجهیزات مختلف

امکان تعریف State و تفکیک وضعیت سلامت تجهیزات در نمودار درختی با استفاده از حدود آلارم و تریپ

همچنین در گزارش دهی نرم افزار باید دقت شود نرم افزار باید این قابلیت را داشته باشد که با انتخاب تجهیزات مورد نظر جهت گزارش بتواند کلیه گزارشها را ائم از مقادیر کلی و نیز طیفهای فرکانسی بصورت یکجا صادر نماید. در برخی نرم افزارها کاربر مجبور است برای هر تجهیز بصورت جداگانه طیف فرکانسی را استخراج نماید که اینکار بسیار وقتگیر بوده و در زمانی که تجهیزات زیاد باشند امری بسیار رقت بار خواهد بود.

 

۳۵٫ آيا نرم افزار دستگاه امكان خروجي سيگنال خام را جهت تحليل در نرم افزار هاي ديگر فراهم مي كند؟

پاسخ ۳۵) جهت آنالیزهای پژوهشی در متلب و سایر نرم افزارها داشتن سیگنال خام ارتعاشات با فرمت Excell الزامی است ، لذا امکان خروجی سینگال خام در نرم افزار با فرمت مذکور جزو الزامات نرم افزار است.

 

۳۶٫ آيا نرم افزار دستگاه امكان Auto diagnosis را دارا مي باشد؟

پاسخ ۳۶) این قابلیت در برخی از دستگاه های آنالایزر ارتعاشات بصورت ساده موجود می باشد به اینصورت که مقادیر فرکانسهای خرابی ترند شده و به کاربر امکان می دهد آنها را پایش نماید ولی بصورت انحصاری در یک آنالایزر جدید امکانی به نرم افزار اضافه شده که می تواند وضعیت ارتعاشات ماشین را با توجه به تاریخچه، مقایسه با دستگاههای مشابه و همچنین با استفاده از تکینک های HD Envelope و Auto Spectrum در پهنای باند و رزولیشن اختصاصی با توجه به نوع تجهیز پایش و وضعیت خرابی را تا ۹۰ درصد قابلیت اطیمنان ارائه دهد. همچنین این نرم افزار علاوه بر ترند نمودن دامنه و فرکانسهای خرابی پیشنهادهای تعمیراتی را نیز به کاربر ارائه می دهد. استفاده از این گونه نرم افزار ها در کنار دانش کاربران می توان بسیار مفید واقع گردد.

 

۳۷٫ باطري دستگاه تا چند ساعت شارژ نگه مي دارد؟

پاسخ ۳۷) باطری دستگاه بایستی حداقل ۸ ساعت شارژ را داشته باشد تا بتوان یک شیفت کامل کاری را با آن دیتابرداری  انجام داد.

 

۳۸٫ استتوسكوپ stethoscope)) جهت شنيدن صداي بيرينگ در خروجي دستگاه وجود دارد؟

پاسخ ۳۸) بسیاری از کاربران تمایل دارند با استفاده از نعمت شنوایی و تخصص خود صدای بیرینگ و یا گیربکس ها را گوش داده  و وضعیت خرابی و یا روانکاری آنها را با تجربه خود آنالیز نمایند. وجود این امکان با کیفیت خوب نیز از مزایای آنالایزر ارتعاشات خوب مطرح می شود.

 

۳۹٫ خدمات پس از فروش دستگاه به چه صورت است؟

پاسخ ۳۹) دستگاه میبایست حداقل یکسال گارانتی تعمیر و تعویض داشته باشد. در صورتی که خرابی دستگاه ناشی از مشکلات داخلی دستگاه باشد شرکت تامین کننده موظف به تعمیر و یا تعویض دستگاه در کمترین زمان ممکن می باشد. همچنین خدمات پس از فروش دستگاه حداقل می بایست ده سال بوده و در این مدت هرگونه آپدیت دستگاه و نرم افزار از طرف شرکت تامین کننده به کاربر ارائه گردد. همچنین با توجه به وجود تحریم ها در ایران بهتر است برندی خریداری شود که از نظر خدمات پس از فروش و تامین خدمات رابطه تجاری خوبی با کشور سازنده داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *