مدیریت نگهداری و تعمیرات
مدیریت نگهداری و تعمیرات
می 27, 2019
سیستم ارتعاشی توربین گاز V94.2
سیستم ارتعاشی توربین گاز V94.2
جولای 29, 2019
مدیریت نگهداری و تعمیرات
مدیریت نگهداری و تعمیرات
می 27, 2019
سیستم ارتعاشی توربین گاز V94.2
سیستم ارتعاشی توربین گاز V94.2
جولای 29, 2019

با توجه به فراوانی توربین گازی مدل V94.2 در نیروگاه های داخل کشور و مشکلات ارتعاشی که در اکثر این توربین ها مشاهده می شود و معمولا این مشکلات پس از تعمیرات اساسی بیشتر بروز می نماید و معیار فنی و بهره برداری بالانس توربین گازی V94.2 اهمیت ویژه ای پیدا میکند.  یکی از شرایط چالش انگیز در بهره برداری این توربین ها زمانی است که دامنه ارتعاشات سنسورهای نسبی یا مطلق یاتاقان ها از حد آلارم بالاتر می رود. در این شرایط گروه های مهندسی، تعمیرات و بهره برداری نیروگاه ها بررسی های زیادی انجام می دهند تا اطمینان حاصل شود که این آلارم واقعی بوده یا اینکه کاذب می باشد. اگر این آلارم واقعی باشد و  در آنالیز فرکانسی، فرکانسی ۱x RPM بالاترین دامنه را داشته باشد به احتمال زیاد عیب موجود آنبالانسی می باشد و جهت کاهش دامنه ارتعاشات بالانس واحد الزامی است.

با آنالیز ارتعاشات این توربین ها مشاهده شد آنبالانسی (نامیزانی) بود که بسته به نوع ارتعاش که در کدام یک از یاتاقان ها باشد اکثرا با انجام یالانس در یک صفحه یا دو صفحه این عیب را برطرف گردید.در این مطالب (معیار فنی و بهره برداری بالانس توربین گازی V94.2) که به صورت پشت هم ارسال می شود، ابتدا به معرفی سیستم ارتعاشی توربین گاز V94.2 پرداخته و سپس در خصوص فرایند فیلد بالانس (Field Balance) این توربین گازی و ملاحظات فنی و بهره برداری مربوطه مطالبی بیان شده و چند مطالعه موردی از فیلد بالانس انجام شده توربین V94.2، تجزینه و تحلیل شده است.

نمای برشی توربین گاز

مقدمه

پایش و کنترل ارتعاشات در تجهیزات دوار مانند توربین گازی V94.2 همواره دارای اهمیت خاص می باشد زیرا نیروهای آیرودینامیکی شدیدی که به روتور و مجموعه پره های متحرک و ثابت توربین وارد می شود، می توانند عامل ارتعاشات ناخواسته با دامنه بالا حتی در شرایط نرمال بهره برداری باشند. توربین نمی تواند برای مدت طولانی تنش های ناشی از ارتعاشات بالا را تحمل کند. با وجودی که حدااکثر ارتعاشات مجاز از طرف سازنده تعیین شده است ولی بهره برداری طولانی با این شرایط باعث ایجاد صدمه به توربین می گردد.

اگر شرایط بهره برداری از توربو ژنراتور بی دلیل تغییر کند، لازم است این رفتار دقیقا بررسی گردد. از افزایش ارتعاشات همراه با تغییر زاویه ارتعاشات نباید به سادگی گذشت، چرا که ممکن است به دلیل آسیب دیدن شفت یا ایجاد ترک در آن باشد. هنگامی که تغییرات رو به افزایش مشاهده می گردد، ممکن است عیب در حال گسترش باشد. پس از مطالعه و بررسی ارتعاشات چندین واحد قبل و پس از اورهال مشخص شد مهم ترین و متداول ترین عیوب ارتعاشی که در این توربین ها وجود دارد انبالانسی و عدم هم محوری می باشد که پس از اورهال ظاهر می شود. لذا در پست های بعدی معیار ها و الزامات فنی و بهره برداری بالانس توربین گازی V94.2 بهمراه چند مطالعه موردی و عملی آورده شده است.

نویسندگان این مقاله

مهدی یوسفی


کارشناس CM

علی جهان شاهلو


مدیر تعمیرات مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *